A minap a http://webaudit.hu/ publikus statisztikáit böngészve döbbenetes számokat fedeztem fel, amelyek szerint a webaudit által kezelt magyar weboldalak összes oldalletöltése egy év alatt 27%-al esett. Ez a szám önmagában is elég ijesztőnek tűnik a magyar internetes média fejlődésére nézve, de ha még jobban belemélyedünk a számokba láthatjuk, hogy a helyzet még ennél is rosszabb.

A 2010-es és 2009-es számokat összehasonlítva napi, vagy havi szinten is ugyanaz a trend látszik: néhány százalékos látogatószám növekedés mellett napi szinten 27%, de novemberben már havi szinten is 22%-os az oldalletöltések csökkenése. Ez egyszerű nyelvre lefordítva azt jelenti, hogy több látogató sokkal kevesebbet kattingat, tehát sokkal kevesebb időt tölt el a magyar oldalakon.

A közösségi oldalak érezték meg leginkább ezt a változást. Az iWiW még úgy ahogy tartja magát, látogatószámban csak 10%-ot esett, bár az oldalletöltései 30%-ot csökkentek. A MyVip gyakorlatilag a megszűnés határán van,  havi szinten elvesztette látogatóinak negyedét, oldalletöltéseinek 70%-át! A hírportálokat kevésbé viselte meg az elmúlt év, de 10% körüli oldalletöltés csökkenést az Index és az Origo is elszenvedett. (mélyebbre sajnos nem látok a statisztikákban, de Doransky is érzi már ezt a trendet)

Ennek a csökkenésnek az oka véleményem szerint az, hogy a internetezők külföldi oldalakon töltik el az idejüket. Így kimondva ez már teljesen nyilvánvaló. A Facebook robog, amit még nyelvi akadályok sem gátolnak, hiszen a felhasználók már rég lefordították magyarra az oldalt. Pont a közelmúltban előzte be az iWiW-et, amely pedig látogatottsági szempontból a magyar internet zászlóshajója volt. A Google toronymagasan vezeti a keresési piacot, a magyar keresők (ok.hu, startlap) maximum néhány százalékot tudnak kiragadni a piacból. A Gmail  hamarosan (he még nem tette) átveszi a legnagyobb magyarországi ingyenes levelezőrendszer címet a Freemailtől. A Youtube egyeduralma is nyilvánvaló, pedig az Indavideot és a Videát is többszázezren nézik nap mint nap.

A kérdés számomra egyértelműen az, hogy miért mennek a magyar felhasználók a külföldi oldalakra inkább, mintsem a magyar megfelelőiket használnák? Ennek egyik nyilvánvaló oka a nyújtott szolgáltatások száma és minősége. A hazai önjelölt internetes véleményvezér társadalom is előszeretettel szapulja a magyar szolgáltatások minőségét, szakmai szempontból talán joggal, de egyébként teljesen feleslegesen és hangulatkeltően. A globális szolgáltatóknak ugyanis egyetlen helyi szolgáltatás sem tud a versenytársa lenni, sem itthon, sem külföldön. Látszik ez a Facebookon, amely gyakorlatilag elérte a világuralmat mindenhol. Ennek oka pedig nem más, mint a pénz. Egy helyi piacon, helyi bevételekből kellene finanszírozni ugyanolyan minőségű és mennyiségű szolgáltatások bevezetését, mint a globális piacon. Számokat nem tudok mondani ugyan, de nem tévedhetek sokat, ha azt mondom, hogy nagyságrendi lehet a különbség a szolgáltatásokra fordított összegek terén, és ez nem csak nagy összességben lehet így, hanem ha az egy felhasználóra fordított összegeket nézzük. Nem gondolnám például, hogy az Indavideo 10-20 millió forintnál sokkal többet költ fejlesztésre és fenntartásra egy évben, míg ez a Youtubenál minimum többszázmillió dolláros nagyságrend dollárban. Nem összehasonlítható a kettő.

Az internetezők egy részét ez azonban kevésbé érdekli, keresik a jobb minségű szolgáltatásokat, ami természetes. Nagy részük azonban nem észlel lényeges különséget a külföldi és magyar szolgáltatások között, mert nem használja őket mélységében, csak mondjuk bejelöl, elfogad, képet néz üzenetet küld a Facebookon. Miért mennek ők mégis a Facebookra az iWiW helyett, vagy a Youtube-ra az Indavideo helyett?


Mert a Youtube és a Facebook cool az iWiW és az Indavideo meg ciki.

Erről azonban jelentős részben a magyar online és offline média tehet. Ha szétnézünk látszik, hogy a csapból is külföldi cool siteokról szóló hírek (még mozifilm is!) folynak, a magyar oldalakról az esetleges sajtóközleményektől eltekintve szinte semmi. Még a nemzeti érzelmű miniszterelnökünk is a Facebookon nyomul. Az offline médiát ez persze nem igazán érdekli, sőt még tapsolak is neki, ugyanis így a magyar piacon tovább versenyképesek tudnak maradni az online piaccal szemben. Ez üzleti szempontból akár még el is fogadható.

Az online médiát nem értem, mert meggyőződésem, hogy maguk alatt vágják a fát azzal, hogy agyonhájpolják (copyright:-)) a külföldi nagy oldalakat.  A hirdetők nagy része már elkezdett költeni és egyre többet költ külföldön, a nagy médiaügynökségek kínálatában egyre nagyobb szerepet kapnak a Facebook-os, Google-s, Youtube-os hírdetések. Ez egy ördögi kört hozhat létre mert egyre kevesebb bevételből, egyre kevesebb pénzt költenek majd a nagy magyar szereplők a szolgáltatásokra (origo, index, startlap, general media, sanoma) így egyre nagyobb lesz a különbség azok szinvonalában, ami miatt egyre többet használják majd a globális szolgáltatókat. Az újonnan induló magyar oldalak eddig is nehéz helyzetben voltak, mert egy kritikus méret alatt nem költenek a hirdetők az itthoni piacon, egyéb bevételi forráshoz meg nehéz hozzájutni, de ha ez így megy tovább esélyük sem lesz kitörni bevételek hiányában.

 

Persze nem gondolom, hogy a média tehet mindenről, de nyilvánvalóan jelentős szerepe van benne és a probléma az, hogy nem gondolkodnak előre.

 

A web.hu blogon ezen az online kommunikáción próbálunk meg változtatni. Nálunk a magyar web lesz a fő téma, bátorítani kívánjuk a magyar szolgáltatások fejlődését, mert mi is ebből élünk, mi is érezzük a bőrünkön a gondokat, változásokat. Ha látsz valami érdekeset a magyar neten, akkor küldd el nekünk és mi beszámolunk róla.

 

Csinájunk újra cool magyar netet!